Graffiti kontejnery zkrášlí ulice a poslouží dobré věci

Neziskově hospodařící společnost ASEKOL, která je provozovatelem nejhustší veřejně dostupné sítě sběrných míst, se rozhodla projektem Umění třídit vypořádat hned s několika problémy. “Chtěli jsme netradičně upozornit na potřebu třídit vysloužilé elektro a zároveň naše kontejnery ochránit před vandaly,“ vysvětluje Karel Krejsa, ředitel systému ASEKOL a dodává: “Uvědomujeme si svou přítomnost ve veřejném prostoru, která nemusí být vždy vnímána pozitivně, a proto jsme se rozhodli propojit účel s uměním, tedy zachovat dostupnost červených kontejnerů a přizpůsobit je místu, kde se nacházejí. S ohledem na zkušenosti ze zahraničí funguje street art velmi dobře i jako preventivní prvek proti vandalům, což jsme si mohli ověřit již na prototypu, který byl umístěn v Pardubicích v minulém roce.”

O návrhy a realizaci maleb se postarali přední čeští výtvarníci a streetartoví umělci, které vedl Nikola (Khoma) Vavrous. Ten se streetartu věnuje více než dvanáct let a jeho díla jsou k vidění například v podchodech v Karviné, na vozech ostravské společnosti OZO nebo na šedesátimetrové zdi v Chýni. „Když mě oslovili z ASEKOLu, jestli bych nezkusil namalovat kontejner, nadchla mě představa vymyslet design spojující dané město a staré elektro. Z jednoho prototypu se najednou stal rozsahlý art projekt, který nám s týmem zabral měsíce příprav. Týmová synergie fungovala skvěle v přípravách i na místě s barvami v ruce. Věřím, že díla veřejnost zaujmou,“ vysvětluje Nikola (Khoma) Vavrous.

Na výtvarných návrzích a realizaci se kromě Khomy podílel i Dalibor (MAX) Krch, Ivan (Yvans) Svárovský, Michal (Prorok) Filák, Jan Gruml (Slakinglizard), Nelli Plevová (VANELLI) a Oto Vehovský (Phormel). Umělci se po vytvoření návrhů na několik dní sešli v Roudnici nad Labem ve společnosti Meva, kde se červené kontejnery vyrábějí a repasují. Jednotlivé nástřiky trvaly necelé dva týdny a malby byly doplněny i o antigraffiti nátěr, pro který se společnost ASEKOL rozhodla především z úcty k uměleckým dílům, ve které se kontejnery proměnily.

Po umístění kontejnerů, které bude probíhat v druhé půlce srpna, spustí ASEKOL hlasovací soutěž o nejoblíbenější kontejner. V soutěži budou moci obyvatelé celé České republiky vyhrát pro své město finanční dar ve výši 100 000,- Kč, který by měl být následně použit na environmentální nebo CSR aktivity v dané lokalitě. Všichni soutěžící si navíc každý týden zahrají o hodnotné ceny. „Obce a města každý rok motivujeme v rámci soutěže Aktivní obec k osvětě a informování občanů o nutnosti sběru vysloužilého elektra, kdy obce a města s největším množstvím vysbíraného elektra na osobu odměňujeme. Věříme, že originálně pomalované kontejnery v rámci projektu Umění třídit osvětě ještě více pomohou a také nás přiblíží občanům daných měst,“ konstatuje Daniel Šafář, ředitel marketingového oddělení ASEKOLu. Soutěž, ve které mohou vyhrát města i jednotlivci bude spuštěna 2. září 2019 na webových stránkách www.umenitridit.cz, kde se můžete o projektu dozvědět více.